اجراى لوله کشى آب سرد و آب گرم یک ساختمان
نوشته شده توسط : مدیر

انگیزه هاى رفتارى : در پاىان اىن فصل از هنرجو توقع مى رود که بتواند : نصب شیرآلات و لوله کشی

1 اصول اجراىى در لوله کشى آب سرد و آب گرم را شرح دهد .
2 چگونگی تعیین مصالح را توضیح دهد .
3 نکات ایمنی و فنی در لوله کشی آب سرد و آب گرم را توضیح دهد .
٤ قوانین ملی ساختمانی مرتبط با لوله کشی آب سرد و آب گرم را ابلاغ کند .
٥ لوله کشی آب سرد و آب گرم یک ساختمان دو طبقه را انجام دهد .
9 اجراى لوله کشى آب سرد و آب گرم ىک ساختمان

٣ خوب تر است یک شیر فلکه و یک شیر یک طرفه و مهره ماسوره با دریچهٔ فرعی هم در اولِ لوله کشی ساختمان نصب شود تا در مواقع لزوم از این شیر دریچهٔ فرعی برای گشوده و بسته کردن
استعمال شود .
٤ بعداز شیرفلکه فرعی یک شیر برای تخلیه آب لوله های باطن ساختمان نصب می شود .
٥ لوله کشی می بایست راست , صاف و تا آنجا که احتمال دارد بی واسطه و در خطوط موازی با دیوارها , سقف ها و کف های ساختمان اجرا شود . تغییر‌و تحول مسیر لوله کشی می بایست با زاویه قائمه باشد مگر آنکه در نقشه جزئیات آن نشان داده شده باشد .
٦ خطوط لوله , در هر مجموعه لوله , می بایست با نیز موازی و به نیز نزدیک باشند . مسافت لوله ها از نیز و از سطح های ساختمان بایستی طوری باشد که اجرای بدون نقص عایق کاری ,دسترسی به شیرها و تعمیر , بده بستان و تهیه و تنظیم آن‌ها و همینطور بازرسی و رفع عیب لوله ها به سادگی میسر باشد ١ .
٧ خطوط لوله نباید از درون دود کش , شبکه هوا , چاه بالا بر , اتاق ترانسفورماتور و اتاق تابلوی برق عبور نماید .
٨ خطوط لوله نباید از پنجره ها , درها و دیگر بازشوهای ساختمان عبور نماید . درصورتی که عبور لوله از مقابل این بازشوها بازدارنده گشوده و بسته کردن پنجره ها و درها و یا این که بازدارنده تردد شود , بایستی از این عمل جلوگیری کرد .
9 پیش از اجرای فعالیت , نقشه ها بایستی مورد باز نگری پیمانکار قرار گیرد و مطلوب ترین مسیرها برای خطوط لوله گزینش شود و به تأیید دستگاه ارزیابی رسد .
١٠ پیمانکار بایستی نقشه ها و خصوصیات فنی , نقشه های جزئیات و داده ها مرتبط با محل نصب و چگونگی اتصال لوله به اسباب بهداشتی و دیگر مصرف کننده های آب سرد و آب گرم مصرفی
را , در اختیار گرفتن نماید و چگونگی اتصال لوله ها بدین اسباب بهداشتی را در نقشه های کارگاهی معلوم کند و برای تأیید دستگاه بررسی بفرستد .
١١ پیمانکار می بایست , پیش از اجرای عمل , محل و اندازهٔ رخنه‌ های حتمی برای عبور لوله ها را در کف , سقف و دیوار , در نقشه های کارگاهی , معلوم کند و برای تأیید دستگاه آنالیز
بفرستد .
12 پیش از بازرسی , تست و تأیید خطوط لوله کشی می بایست از رنگ آمیزی , عایق کردن , پوشاندن و یا این که دفن کردن آن جلوگیری شود .
١٣ دهانه های گشوده لوله های توزیع آب سرد و آب گرم مصرفی , که ادامه لوله کشی آنان به سپس موکول می شود و یا این که این که ابعاد بایستی به اثاثیه بهداشتی و دیگر مصرف کننده های آب متصل شود , می بایست فورا با درپوش موقت مسدود شود .
١٤ به هنگام وقفه ای که در عمل نصب پیش می‌آید , چه در پایان هر روز عمل و چه ابتدا هر تعطیلی موقت کارگاه , دهانه های گشوده لوله ها می بایست با درپوش موقت بسته شود .
15 درپوش موقت شاید فولادی یا این که مسی باشد .
به کارگیری از درپوش های چوبی , کاغذی یا این که پارچه ای و مواد شبیه تحت عنوان درپوش موقت مجاز نیست .
١٦ پیمانکار در قبال هر آسیبی که بر اثر ورود مواد فرنگی , ناشی از کاربرد درپوش های غیرقابل پذیرش به درون لوله ها , به تأسیسات بهداشتی یا این که ساختمان وارد شود مسئول است .
٢ -٩ ضوابط ملی ساختمان
برای شناخت با قانون ها ملی ساختمانی کشور‌ایران مواقعی از مبحث شانزدهم قوانین ملی ساختمانی به عنوان تأسیسات بهداشتی آورده می شود . شما‌را به مطالعه بیشتر این مبحث پیشنهاد مینماییم .
1 حداکثر فشار عمل مجاز اجزای لوله کشی توزیع آب سرد و آب گرم مصرفی در دمای 65 C نباید از 10 توشه کمتر باشد . این میزان بر روی فیتینگ ها و شیرها با نشانه PN10 یا این که PN16
رقم خورده شده‌است .
٢ لوله های مجاز برای لوله کشی آب سرد و آب گرم مصرفی مطابق مقررّات ملی کشور ایران عبارت انداز :
الف ( لوله های فولادی گالوانیزه
ب ( لوله های مسی
پ ( لوله های پلی اتیلن مُشبک ) ) PEX
ت ( لوله های پنج لایه پلی اتیلن مُشبک آلومینیم پُلی اتیلن
مُشبک PEX - AL - PEX
ث ( لوله های پُلی اتیلن با دمای بالا PE - RT

ج ( لوله های پنج لایه پلی اتیلن با دمای بالا

چ ( اشکال دیگر لوله های غیرفلزی , به شرطی که تأیید یکی از مرکزها بهداشتی دارای اعتبار , نظیر NSF یا این که DVGW , را بر طبق مطلوب بودن برای توزیع آب‌آشامیدنی داشته باشد و هم از دید حداکثر فشار و دمای فعالیت با حالت درج شده در بند ٣ هم خوانی داشته باشد و مورد تأیید قرار گیرد .
٣ اتصال لوله به مخازن ذخیرهٔ آب , شیر فشارشکن , آب گرم کن , دستگاه های تصفیه آب و موردها شبیه دیگر می بایست با مهره ماسوره باشد تا قابلیت و امکان بازکردن آن وجود داشته باشد .
٤ مسافت مهره ماسوره با دستگاه نباید بیش تر از ٣٠ سانتی متر باشد .
٥ شیر آب سرد مصرفی روی اسباب و اثاث بهداشتی می بایست سمت راست قرار گیرد و با نشانه آبی رنگ معین شود . شیر آب گرم مصرفی بایستی سمت چپ قرار گیرد و با نشانه قرمز‌رنگ معین شود .
٦ پیش از انجام تست و تأیید لوله کشی ) یک بخش یا این که کل لوله کشی ( , هیچ یک از اجزای لوله کشی نباید با عایق یا این که اجزای ساختمان پوشانده شود . در هنگام تست همگی اجزای لوله کشی بایستی واضح و قابل بازرسی باشد .
٧ بعد از خاتمه نصب لوله کشی و پیش از نصب اسباب بهداشتی می بایست دهانه های گشوده به صورت موقت بسته شود و لوله کشی با آب‌شرب به ندرت پُر شود و کاملاً هواگیری گردد . پیش از مبادرت به تست کانال لوله کشی می بایست آن را به بازه زمانی دستکم دو روز پُر از آب نگه داشت .





:: برچسب‌ها: لوله کشی , لوله کش , انواع لوله , نصب شیر آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: